- Grywalizacja to użycie mechanizmów znanych z gier (planszowych, towarzyskich, komputerowych) do zmiany zachowań ludzi poza kontekstem gry.
- Grywalizacja to także wstrzykiwanie frajdy do czynności (takich jak praca, ranne wstawanie, oszczędzanie na emeryturę czy nauka), które normalnie frajdy nie sprawiają.
Współczesna energetyka nie oznacza wyłącznie produkcji energii z różnych źródeł i jej dostarczania do odbiorców końcowych. Dziś to coś znacznie więcej – to również oddziaływanie na zachowania finalnych odbiorców energii. Efekt ten można osiągnąć poprzez edukację (większy dostęp do wiedzy) lub wymuszając np. polityką cenową. Jednak, jak się okazuje na przykładach z innych dziedzin, skutecznym mechanizmem zmiany zachowań może być zabawa poprzez (g)rywalizację i emocjonalne zaangażowanie.
Na świecie programy grywalizacyjne (gamification) zdobywają coraz większą popularność. Również w Polsce zyskują swoich sympatyków, czego przykładem są aplikacje wspierające aktywność sportową z opcją porównywania się (rywalizowania) ze znajomymi i przyjaciółmi. Tego typu programy wykorzystują mechanizmy grywalizacyjne i angażują emocjonalnie uczestników, przez okazują się bardzo skuteczne.
Nasi eksperci posiadają ogromne doświadczenie z zakresu analizy zarządzania zużyciem energii. Wykorzystując ich wiedzę chcemy przenieść na polski grunt programy typu „customer engagement” w celu modyfikacji zachowań związanych z korzystaniem z energii przez odbiorców finalnych.
W czym możemy pomóc?
- projektowanie i prowadzenie paneli grywalizacyjnych dla budynków uczestniczących w projektach podnoszących efektywność energetyczną – wykorzystując naszą wiedzę i doświadczenie możemy dla naszych partnerów przygotować zindywidualizowane narzędzia wspomagające analizy porównawcze działań zwiększających efektywność energetyczną budynków.
- analiza segmentacyjna odbiorców energii – dzięki autorskim, zaawansowanym narzędziom służącym badaniu zużycia energii w budynkach, przygotowujemy analizy odbiorców energii pogrupowanych ze względu na istotne właściwości (rodzaje obiektów, zmienność frekwencji użytkowników, zmienność dobowa zużycie, itp.). Analiza segmentacyjna wspomaga opracowanie optymalnej strategii zarządzania zużyciem energii w budynkach i w grupach budynków.