• Grywalizacja to użycie mechanizmów znanych z gier (planszowych, towarzyskich, komputerowych) do zmiany zachowań ludzi poza kontekstem gry.
  • Grywalizacja to także wstrzykiwanie frajdy do czynności (takich jak praca, ranne wstawanie, oszczędzanie na emeryturę czy nauka), które normalnie frajdy nie sprawiają.

Paweł Tkaczyk

Współczesna energetyka nie oznacza wyłącznie produkcji energii z różnych źródeł i jej dostarczania do odbiorców końcowych. Dziś to coś znacznie więcej – to również oddziaływanie na zachowania finalnych odbiorców energii. Efekt ten można osiągnąć poprzez edukację (większy dostęp do wiedzy) lub wymuszając np. polityką cenową. Jednak, jak się okazuje na przykładach z innych dziedzin, skutecznym mechanizmem zmiany zachowań może być zabawa poprzez (g)rywalizację i emocjonalne zaangażowanie.

Na świecie programy grywalizacyjne (gamification) zdobywają coraz większą popularność. Również w Polsce zyskują swoich sympatyków, czego przykładem są aplikacje wspierające aktywność sportową z opcją porównywania się (rywalizowania) ze znajomymi i przyjaciółmi. Tego typu programy wykorzystują mechanizmy grywalizacyjne i angażują emocjonalnie uczestników, przez okazują się bardzo skuteczne.

Nasi eksperci posiadają ogromne doświadczenie z zakresu analizy zarządzania zużyciem energii. Wykorzystując ich wiedzę chcemy przenieść na  polski grunt programy typu „customer engagement” w celu modyfikacji zachowań związanych z korzystaniem z energii przez odbiorców finalnych.

W czym możemy pomóc?

  • projektowanie i prowadzenie paneli grywalizacyjnych dla budynków uczestniczących w projektach podnoszących efektywność energetyczną – wykorzystując naszą wiedzę i doświadczenie możemy dla naszych partnerów przygotować zindywidualizowane narzędzia wspomagające analizy porównawcze działań zwiększających efektywność energetyczną budynków.
  • analiza segmentacyjna odbiorców energii – dzięki autorskim, zaawansowanym narzędziom służącym badaniu zużycia energii w budynkach, przygotowujemy analizy odbiorców energii pogrupowanych ze względu na istotne właściwości (rodzaje obiektów, zmienność frekwencji użytkowników, zmienność dobowa zużycie, itp.). Analiza segmentacyjna wspomaga opracowanie optymalnej strategii zarządzania zużyciem energii w budynkach i w grupach budynków.